7 tips om beter te kunnen slapen – Direct toepasbaar

Een goede nachtrust is erg belangrijk voor ieder mens. Een aantal beter slapen tips kunnen jou hier bij helpen.

De kwaliteit van je slaap bepaald in grote mate hoe je de dag er op kunt presteren, zowel fysiek als mentaal.

Heb je dus op dit moment moeite om goed in slaap te komen of ben je vaak moe? Begin dan eens met toepassen van een aantal simpele maar zeer effectieve tips.

Ze hebben er voor mij in ieder geval al grotendeels voor gezorgd dat ik nu beter slaap ;).

Beter slapen tips op een rijtje

Als een soort van disclaimer wil ik je mededelen dat deze tips voor mij goed werken.

Dit wil overigens niet zeggen dat ze ook allemaal voor jou werken.

Uiteindelijk zal je er zelf achter moeten komen wat voor jou het beste werkt. Maar de tips hieronder kunnen al een goed begin zijn van een betere nachtrust.

Tip #1 Het belang van ritme

Ritme is één van de belangrijkste dingen om tot een goede nachtrust te kunnen komen.

Probeer dan ook zoveel mogelijk rond hetzelfde tijdstip te gaan slapen en op te staan. Ook wanneer je er ’s morgens een keer wat minder goed uitkomt, is het erg belangrijk om toch op te staan.

Op deze manier went je lichaam aan het ritme en zal het na verloop van tijd hierop zijn ingesteld zodat je gemakkelijker kunt slapen en ook gemakkelijker je bed uit kunt komen.

Tip #2 Zorg voor de juiste temperatuur

Om goed te kunnen slapen is een goede omgevingstemperatuur erg belangrijk.

Kun jij namelijk goed in slaap komen tijdens een hittegolf of als je het erg koud hebt?

Precies.

En daarom is het belangrijk dat het niet te koud, maar ook vooral niet te warm is in jouw slaapkamer.

Een temperatuur van 18 graden is het meest ideale.

Tip #3 Vermijd cafeïne voor het slapen gaan

Wellicht is dit een inkoppertje maar toch wilde ik deze even benoemen.

Zoals iedereen weet, bevordert het stofje cafeïne niet echt de slaap.

Daarnaast is het ook zo dat cafeïne een behoorlijk aantal uren nodig heeft alvorens het uitgewerkt is. Namelijk tot wel zo’n zes uur en meer.

Je doet er dus goed aan om tegen het einde van de middag op te houden met het drinken van cafeïne houdende dranken.

Tip #4 Maak gebruik van daglicht en duisternis

Nou wil ik niet zeggen dat je met je lamp aan moet slapen, maar dat je overdag met enige regelmaat je lichaam – en dan met name je gezicht – blootstelt aan daglicht.

Op deze manier laat jij jou lichaam weten dat het dag is en dat het nog geen tijd is om te gaan slapen.

Vooral ’s morgens is het belangrijk dat je licht ziet.

Maar ook ’s nachts is het vooral belangrijk dat het donker genoeg is op jouw slaapkamer. En heb je één of andere lantaarn of licht wat van buiten je slaapkamer in schijnt, maak dan gebruik van verduisterend gordijn.

Misschien zal je dan denken, hoe wordt ik dan natuurlijk wakker met licht?

Simpel. Je kent ze wel: De Wake-up Lights van Philips.

Dit is een lamp die op een ingestelde tijd automatisch het natuurlijke licht wat je normaal gesproken gewend bent, na te bootsen.

Deze licht dan ook langzaam op.

Zie het als de zon die opkomt.

Tip #5 Sta op en ga opnieuw naar bed

Wanneer je al een tijdje aan het draaien bent in bed omdat je niet kunt slapen, ga hier dan niet mee door en stap even uit bed.

Ga iets simpels doen als een glaasje water drinken, wat opruimen of een beetje was opvouwen.

Hierdoor reset je als het ware lichaam.

Wacht overigens niet te lang met opnieuw naar bed gaan, want dan bestaat de kans dat je over je slaap heen komt en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ga dan ook na ongeveer 15 minuten weer opnieuw terug naar bed.

Tip #6 Vermijd blauw licht

Veel mensen weten dit niet, maar het vermijden van blauw licht is erg belangrijk voor dat je gaat slapen.

Nu zal je misschien denken, blauw licht, wat is dat?

Blauw licht is licht wat je lichaam ziet als daglicht. Het krijgt dus niet echt een seintje van ‘hee, ik moet gaan slapen’, maar blijft daarentegen juist wakkerder.

Het is namelijk niet echt bevorderlijk voor het aanmaken van het slaaphormoon melatonine. Dit stofje zorgt er namelijk voor dat je slaperig wordt en beter in slaap zult gaan vallen.

Apparaten met blauw licht zijn onder andere smartphones, laptops, tv’s en tablets.

Lees in plaats daarvan een boek.

Tip #7 Jouw slaapkamer

Mijn laatste tip die ik je mee wil geven is jouw slaapkamer zelf.

Zorg er voor dat je slaapkamer in een conditie is die er ook voor zorgt dat je goed in slaap kunt komen.

Denk hierbij onder andere aan dingen als:

  • Goed matras en kussen
  • Zoals net ook al benoemd de juiste temperatuur
  • Verduistering
  • Rust

Maak het voor jezelf zo comfortabel mogelijk zodat je aan voldoende nachtrust kunt komt.

Je slaapproblemen voor eens en altijd opgelost?

Het kan vast zo zijn dat je al van alles geprobeerd hebt en wellicht ook de tips die ik je net geven heb, maar dat je nog steeds geen goede nachtrust hebt.

Wellicht is het dan eens goed om te kijken naar de Perfect Slapen in 7 Stappen methode van William van der Klaauw.

In dit zeer praktische boekje wordt je aan de hand van zeven stappen begeleid naar een betere nachtrust.

Geen magisch pilletje maar een inmiddels bewezen methode die al voor honderden personen heeft gewerkt en nog steeds werkt.